fredag 27 augusti 2010

Troligt men Roligt


Jag skrattade och smålog lite när jag läste den fantastiska artikeln om vad kvinnor vill ha i samhället. Så klart i Aftonbladet och rubriken är Toaletter i fokus när kvinnor shoppar. Det roliga i det hela är att just det önskemålet kommer på plats 4 av 5 möjliga och att någon har kommit på att undersöka behovet vid shopping. Undras hur många undersökningar som sker för att någon sedan ska skriva en bok om "fenomenet" Jag kan ju tycka att det som Paco Underhill, expert på konsumentbeteenden, måste skratta igen, så rolig titel, är fullkomligt självklart, se listan.

Viktigast i köpcentrum för svenska kvinnor:

1. Städning och renlighet

2. Säkerhet och trygghet

3. Lättillgänglig parkering

4. Tillräckligt många och välplacerade toaletter

5. Utbud av caféer och matställen

Ja nu kommer säker flera av er tycka att det är viktigt med konsumentbeteenden, måste le igen, men är det inte självklara saker, vem vill handla i smuts, rädsla, kissnödighet, hunger och mil till sin parkeringsplats? Roligt är också att "Utbudet av butiker värderas också högt." Men tydligen inte så högt att det kom med på listan. Jag som trodde att anledning att besöka köpcener är just för att handla/köpa. Eller har köpcentret blivit en mötesplats också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar