lördag 11 september 2010

Sur busschaufför


Får service personal bete sig hur som helst? Blev själv en sur kärring i dag då jag åkte buss. Vi hade varit på stan i dag och var på väg hem med bussen. När vi satt oss tillrätta i bussen , vilket var väldigt skönt då fötter och rygg hade fått nog, så ska en äldre vithårig dam kliva på, den sure busschauffören tyckte nog att det tog för lång tid så han snäser till henne - Ska du med får du nog allt skynda på!! Jag blir alldeles konfunderad och tittar på maken -Får man säga så viskar jag nej säger han då och ser lika förvånad ut som jag känner mig. Sekunderna efter så kommer det en kille och slänger fram en sedel, tydligen så tycker busschauffören att han ska betala för vuxen, men killen säger att han ska ha en "halv" och visar fram sitt leg -Varför i helvete säger du inte det då väser han fram, fast rätt högljutt: Jag tittar på maken igen och sen på killen och sen blänger jag på busschauffören. Fan vad jag önskar nu att jag hade klivit fram och talat om vad jag tycker om så dåligt uppträdande. Men jag blir ju så förvånad över att någon kan vara så otrevlig mot andra människor och allra helst när de har som yrke att ge service. Ja Stadsbussarna i Östersund har många ytterst trevliga och underbara chaufförer men sen finns det några rötägg och en av de körde 1:an i dag från centrum 14:10

4 kommentarer:

  1. Var busschauffören svensk?

    Förresten, tycker du inte att man måste säga till chauffören att man vill ha en barnbiljett? Det är inte alltid lätt att gissa hur gammal man är. Kanske 18, kanske 22. Och skall man säga FÖRE chauffören trycker på knappen för att få en biljett. Säger man EFTER, är det för sent.

    SvaraRadera
  2. Busschauffören såg ut att vara svensk, om det nu spelar någon roll, dåligt beteende hade han tycker jag. Visst killen kanske skulle ha sagt till, men om chauffören är osäker så kunde han ha frågat kanske? Men i alla fall, inte svurit åt sin kund, tycker jag

    SvaraRadera
  3. Jag frågar eftersom jag själv körde en av bussarna som avgick 14:10 från centrum och jag har utländsk härkomst. Och känner inte igen händelserna, varken med damen eller med killen. Jag känner alla som körde igår, och det är omöjligt att tro att någon skulle bete sig så här.

    Regeln är så här: ser man vuxen ut, ska man säga vilken biljett vill man ha. Chauffören har ingen skyldighet att fråga. Är man tyst och får fel biljett, då är det för sent att säga någonting, det är bara att acceptera att man betalat dubbelt.

    Vill du att ledningen kallar upp chauffören och pratar om hans beteende, är du välkommen att kontanta Stadsbussarna.

    SvaraRadera
  4. Busschaufförer har inte tid att fråga, de måste köra. Det är passagerarens skyldighet att se till att chauffören vet vilken typ av biljett de vill ha.

    De flesta passagerare är så otrevliga mot oss så vi vill inte vara snälla heller.

    SvaraRadera