onsdag 30 mars 2011

Jag fick en kommentar av en busschaufföe

Jag har i ett tidigare inlägg om busschaufförer som du kan läsa här skrivit om en händelse på bussen. Jag fick i går ännu en kommentar om det inlägget.
Busschaufför sa...
Busschaufförer har inte tid att fråga, de måste köra. Det är passagerarens skyldighet att se till att chauffören vet vilken typ av biljett de vill ha.
De flesta passagerare är så otrevliga mot oss så vi vill inte vara snälla heller.
Nu till min fundering, Har inte även busschaufförer ett serviceyrke? Visst tycker jag också att jag som passagerare ska vara trevlig och tala om vilken biljett jag vill köpa. Men med tanke på detta svar så tycker i alla fall en busschaufför att han/hon har rätt att inte vara snäll? Hur kan Du vilja jobba kvar i ett yrke där du anser dig ha rätt att vara sur mot de kunder som faktiskt är anledningen till att du har ett jobb. För mig är det självklart, byt jobb. Vad tycker ni andra? Har man rätt att vara "osnäll" på sitt jobb?


2 kommentarer:

  1. Trevliga resenärer får ALLTID ett trevligt bemötande av mig. Allt annat beror på situationen. Vi har en skyldighet: köra trafiksäkert, följa linjen och passa tider. Inget annat! Jag tycker ni begär för mycket av oss för 20 kronor. "Bemött andra människor som du vill bli bemött själv" - denna regel gäller även på bussar. Det finns platser i världen där man ska vara glad om bussen kommer överhuvudtaget efter en lång väntan. Här i Östersund är busstrafiken helt perfekt: bussarna går i tid, de är nya och fräscha, chaufförerna är trevliga och klädda i uniform, kör proffsigt. Vad vill ni få mer av oss?

    Varför tror du att alla busschaufförer har valt sitt yrke själva? Det finns många som har blivit tvungna att söka detta jobb av arbetsförmedlingen. Att byta jobb i Östersund är minst sagt löjligt och oseriöst. Vet du hur arbetsmarknaden ser ut?

    SvaraRadera
  2. Jag är ingen busschaufför, men tycker synd om dem. De måste skjutsa alla surkärringar och spydiga ouppfostrade fjortisar. Lätt att tappa humöret.

    SvaraRadera